İbrahim Arttırdı: Otobüsçü ‘Tavan’ Nedeniyle Sezondan Umduğunu Bulamadı
Yazının Giriş Tarihi: 02.09.2021 13:29
Yazının Güncellenme Tarihi: 02.09.2021 13:36
Bu sene yaz sezonu, yüksek yoğunluklu olmasa da geçen seneye göre daha hareketli idi...
Sezona gölge düşüren ve daha büyük hareketliliğin olmasını engellen etken ise özellikle Antalya, Alanya, Bodrum gibi turistik merkezlerde ortaya çıkan orman yangınları oldu. Binlerce dönümlük ormanlık alanlar yok olurken, bu yangınlar eko sisteme de büyük zarar verdi. Biliyorsunuz şehirlerarası otobüs sektörü, 2020 yılının tamamını kaybetmişti. Büyük zararlar, yüklü borçlar tüm firmaları tehdit eder boyutlara varmıştı. Bu sezon, onlar için hayati önem arz ediyordu. Hareketlilik, dediğim gibi fena değildi.
Bu arada iş yapamayan otobüs firmaları, Ramazan Bayramı tatilinde kayıpların bir kısmını telafi etme adına taşıma fiyatlarını yükseltmişti. İnsafsızca ve fırsatçılık seviyesinde bir yükseltme olmadığının da altını çizmek isterim.
Otobüs firmaları, aynı fiyat politikasını Kurban Bayramı tatili ve sezon süresince de sürdürme niyetindeydi ve bu da umut vaad eden bir durumdu. Ancak devlet, deyim yerindeyse ulusal medyanın da kışkırması üzerine, otobüsle şehirlerarası yolcu taşımacılığına tavan fiyat getirdi.
Bu tavan, sektörde soğuk duş etkisi yaratırken, hesaplar da alt üst oldu. Oysa bu sektör, yıllardır artan maliyetlere rağmen taşıma fiyatlarına zam yapamamış, yolcusunu devlet destekli diğer modlara kaptırmak istememiştir.
Sezonun en hareketli dönemlerinde uçaklar fiyatlarını 1.500 Tl’lere çekerken, bırakın tavanı, konu gündeme bile gelmiyor.
Otobüsçü, fiyatını günün koşullarına göre revize etmeye kalktığında kıyamet kopuyor. Doğrusu şu olmalıydı. Otobüs taşımacılığına tavan getirmek yerine, yıkıcı rekabeti önleme adına taban fiyat getirilmeliydi. Anlayacağınız, sektör bu sezondan da umduğunu bulamadı. Firmaları, çok çetin aylar bekliyor. Birikim oluşamadı, giderler su gibi akmaya devam edecek. Allah firmalara kolaylık versin.
Bu arada, 6 Eylül itibariyle Türkiye’de yeni bir süreç başlıyor. Özellikle üniversitelerin tekrar açılıyor olması, şehirlerarası seyahatlere belirli bir süre için hareket katacaktır.
Bu tarih itibariyle yeni kurallar da geliyor. Artık otobüslere çift doz aşı ve PCR testi olmaksızın binilemeyecek.
Bunun korsan taşımacılara yarayacağı kuşku götürmez. Ama ne olursa olsun, firmalar kurallara riayet etmelidir.
Yorum Ekle
Yorumlar (0)
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
İbrahim Arttırdı
İbrahim Arttırdı: Otobüsçü ‘Tavan’ Nedeniyle Sezondan Umduğunu Bulamadı
Bu sene yaz sezonu, yüksek yoğunluklu olmasa da geçen seneye göre daha hareketli idi...
Sezona gölge düşüren ve daha büyük hareketliliğin olmasını engellen etken ise özellikle Antalya, Alanya, Bodrum gibi turistik merkezlerde ortaya çıkan orman yangınları oldu. Binlerce dönümlük ormanlık alanlar yok olurken, bu yangınlar eko sisteme de büyük zarar verdi. Biliyorsunuz şehirlerarası otobüs sektörü, 2020 yılının tamamını kaybetmişti. Büyük zararlar, yüklü borçlar tüm firmaları tehdit eder boyutlara varmıştı. Bu sezon, onlar için hayati önem arz ediyordu. Hareketlilik, dediğim gibi fena değildi.
Bu arada iş yapamayan otobüs firmaları, Ramazan Bayramı tatilinde kayıpların bir kısmını telafi etme adına taşıma fiyatlarını yükseltmişti. İnsafsızca ve fırsatçılık seviyesinde bir yükseltme olmadığının da altını çizmek isterim.
Otobüs firmaları, aynı fiyat politikasını Kurban Bayramı tatili ve sezon süresince de sürdürme niyetindeydi ve bu da umut vaad eden bir durumdu. Ancak devlet, deyim yerindeyse ulusal medyanın da kışkırması üzerine, otobüsle şehirlerarası yolcu taşımacılığına tavan fiyat getirdi.
Bu tavan, sektörde soğuk duş etkisi yaratırken, hesaplar da alt üst oldu. Oysa bu sektör, yıllardır artan maliyetlere rağmen taşıma fiyatlarına zam yapamamış, yolcusunu devlet destekli diğer modlara kaptırmak istememiştir.
Sezonun en hareketli dönemlerinde uçaklar fiyatlarını 1.500 Tl’lere çekerken, bırakın tavanı, konu gündeme bile gelmiyor.
Otobüsçü, fiyatını günün koşullarına göre revize etmeye kalktığında kıyamet kopuyor. Doğrusu şu olmalıydı. Otobüs taşımacılığına tavan getirmek yerine, yıkıcı rekabeti önleme adına taban fiyat getirilmeliydi. Anlayacağınız, sektör bu sezondan da umduğunu bulamadı. Firmaları, çok çetin aylar bekliyor. Birikim oluşamadı, giderler su gibi akmaya devam edecek. Allah firmalara kolaylık versin.
Bu arada, 6 Eylül itibariyle Türkiye’de yeni bir süreç başlıyor. Özellikle üniversitelerin tekrar açılıyor olması, şehirlerarası seyahatlere belirli bir süre için hareket katacaktır.
Bu tarih itibariyle yeni kurallar da geliyor. Artık otobüslere çift doz aşı ve PCR testi olmaksızın binilemeyecek.
Bunun korsan taşımacılara yarayacağı kuşku götürmez. Ama ne olursa olsun, firmalar kurallara riayet etmelidir.