Hava Durumu

Mustafa Yıldırım: Bu İş Sürdürülebilir Olmaktan Çıktı

Yazının Giriş Tarihi: 05.11.2021 08:37
Yazının Güncellenme Tarihi: 05.11.2021 08:37

Döviz kurlarındaki aşırı yükselmeye bağlı olarak, akaryakıt fiyatları da ciddi manada zamlandı. Özellikle mazota yapılan zamlar, zaten tekeri döndürmekte zorlanan otobüsçü esnafını perişan ediyor. Durmak bilmeyen fiyat artışları artık taşınabilir bir yük olmanın dışına çıkmıştır. Bir süre sonra bu zamların otoyol ve köprü fiyatlarına da yansıyacağını öngörmekteyim. Bu şartlar altında karayolu yolcu taşımacılığının sürdürülebilir olmanın dışına çıktığını belirtmekteyim. Diğer taraftan artan maliyetlerin yolcuya yansıtılması ise pek mümkün görünmüyor. Mevsime de bağlı olarak yolcu hareket katsayılarında düşüş mevcut. Bunun yanı sıra sosyal, ekonomik ve kültürel faliyetlerde de daralma mevcut. Bu etkenler de, yolcu sayısının düşmesinin ana nedenlerinden birisi. Bir taraftan salgın korkusu, diğer taraftan uçağa, trene giden yolcu.. Şunu da belirtmeliyim ki, tekrar tekrar altını çizdiğim gibi sektör aklını başına toplamalıdır. Firmalar, hala yıkıcı rekabet ile yoluna devam etmektedir. Bu çok yanlıştır. Bu şartlar altında, başkalarının iplerini çekerken, kendi iplerini de çekmektedirler. Turizm taşımacılığının durumu da aynı konumda. İki taşıma modu da bu şartlar altında yürütülemez. Sektörün salgın sürecinden gelen sorunları var. Yüksek vergiler ödenemez duruma geldi. Bu zorlu koşullarda bizim atmamız gereken adımlar var. Örneğin ortak bir online bilet portalının yapılması kaçınılmaz olmuştur. Çünkü firmalar, artık acenta komisyonu ödeyemez duruma gelmiştir. Bunun yanı sıra artık şehiriçi ücretsiz servislerin de kambur olmaktan çıkarılması lazım. Bizim servis taşımacılığı konusunda İBB ile ortak bir çalışma ve projemiz var. Avrupa yakasından başlayarak, servisleri kaldırma kararı masada. Birkaç alternatifli planımız var. Özellikle metrobüs hattının kullanımını talep edeceğiz. Otobüslerde yapılacak anonslar ile raylı sistem kullanımını teşvik etmeliyiz. Otogardan boş metrobüs yönlendirilmelidir. Topkapı durağından hatta bağlanıp entegre servis taşımacılığını çözümleyebiliriz. Bizler elimizi taşın altına koyduk, işletmecilerimiz de bizlere destek verirse, Avrupa yakasında servisleri tamamıyla kaldırabiliriz. İstanbul trafiğini rahatlatacak bir çözüm önerisiyle bizler destek vermeye hazırız. Yazılım konusuyla alakalı, uzun zamandır çalışmalarımız mevcut. Görüşmelerimiz devam etmekte. Rekabetçi bir yapı oluşturulmalıdır. Komisyon oranlarının artırıldığına dair bilgiler edindik. Bu artışlar, sektörde farklı yapılar oluşum arayışını artırmakta. Kaptan sorunu büyük tehdit Dünya’nın en önemli sorunlarından birisi de, nakliye sektöründe yaşanan (yolcu ve yük) şoför sorunu. Geleneksel şoför yetiştirme sistemi etkin olarak günümüzde kullanılamadığı için, şu an toplama şoförler ile bu işi sürdürmek zorunda kalıyoruz. Otobüste yetişen şoför ile, minibüste yetişen şoförü bir olarak görmemeliyiz. Farklı şoför yetiştirme modları bulmamız lazım. Bakınız otobüs kaptanlığı, en riskli mesleklerin başında gelmekte. Buna karşın onların özlük hakları sağlanamamakta. Maaşlar yetersiz. Bu şartlar yerine getirilirse, mesleğin cazibesi artırılırsa sistem bir şekilde devam edebilir. Hak ve sorumluluklar ile birlikte otobüs kaptanlığına yeni bir statü kazandırılmalıdır. Anadolu Üniversitesi ile ortak olarak eğitim sistemi geliştirmekteyiz. Bunu hayata geçirdiğimizde yeni bir ocak açmış olacağız. Anadolu Otogarı için çalışıyoruz Sektörün gündemlerinden birisi de Anadolu Yakası Otogarı... Bu konuyla ilgili de girişimimiz devam etmekte. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’ndan konuyla ilgili cevap beklemekteyiz. Fakat bugüne kadar bir geri dönüş almadık, bunun nedeni ne bilmiyoruz. Sorunlarımız çözümlenmemekte. Şu ana kadar herhangi adım atılmadı. Anadolu yakasındaki dağınık terminal sorunlarına ek olarak bir de cezalar getirilmeye başlandı. Şu anda bu terminaller yasal terminal olmadığı için, U-ETDS sistemine ara durak olarak tanımlanmadığı için, firmalarımıza otomatik olarak ceza gelmektedir. Firmalarımız için geçici olarak da olsa iyilik sağlanması adına müracatlarımız oldu. Kimse tek başına hareket etmemelidir. Ortak bir şekilde, sektör faydasına yarayacak bir şekilde, efektif olarak bir çözüm ortaklığı sağlamalıyız. Bunun yanı sıra korsan taşımacılığın önlenmesi için gerekli müracatları sağladık. Yetkililere konuyu havale ettik. Kayıtdışı, usulsüz taşımacılık sonlandırılmalıdır! Şu andaki yaptırımlar yetersiz. 15 günde 47 bin TL ceza yazılmış. Bu cezalar yeterli değil. Caydırıcılığı bulunmuyor. Sektörün pastası küçüldü. Bizlerin, bu pastanın bütününe sahip çıkmamız lazım.

Yorum Ekle
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Yorumlar (0)
Yükleniyor..
logo
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.