Hava Durumu

Turizm Taşımacı İçin Zor Bir Yıl

Yazının Giriş Tarihi: 12.08.2020 00:00
Yazının Güncellenme Tarihi: 30.03.2021 12:16
Taşımacının pandemi döneminde işi zor ancak turizm taşımacısının günleri bu periyotta daha da zor geçmektedir. Baba mesleği taşımacılıkla üniversiteden mezun olduğumdan beri yaklaşık 20 yıldır uğraşıyorum. Büyüklerimle de sürekli irtibat halindeyim ve konuşuyorum. Ülkemizde ve dünyada geçmiş süreçlerde birçok vaka, olay hatta savaş yaşanmış olmasına rağmen; böyle bir salgın ve pandemi sonucu ortaya çıkan zor durumla ilk kez karşılaşıyoruz. Salgın hastalık lafını önceleri kitaplarda okur, filmlerde görürdük. Bize biraz da masal gibi gelirdi. Tıp ve teknolojinin bu kadar geliştiği dönemde salgın hastalık tüm dünyayı kavuracak deselerdi önceden sanırım hiçbirimiz inanmazdık. Şimdi ise eski günlere acaba dönebilecek miyiz diye şüphe içerisindeyiz. Bu süreç daha da uzadıkça bu şüphemiz ve negatif bakış açımız artarak sürüyor. Aslına bakılırsa 2020 iyi başlamıştı. Sezon içinse yurtdışı taleplerin fazla olması, Şampiyonlar Ligi finalinin İstanbul’da yapılması ve en önemlisi İstanbul Limanının da açılması bizlere büyük umutlar veriyordu. Hatta taşımacılar kendi arasında otobüs yetişmeme ihtimaline karşı kaygıya kapılıyor ve araç yatırımlarına da hız vermek için gerekli finansman kaynaklarını araştırıyordu.  Ocak ve Şubat ayında ise güzel işler yapıldı. Normalde düşük sezon olmasına rağmen yine de geçen seneye göre hareket iyi idi. Yalnızca Ocak ayı ortası itibarıyla Çin’de başlayan hastalık özellikle yeni yeni, o bölgeden turist getiren acenteleri ve onlarla çalışma yapan taşıma firmalarını etkileyeme başlamıştı. Biz o dönemde bu hastalığın daha önce dünyanın çeşitli bölgelerinde yaşanmış domuz gribi, SARS ve Mers gibi lokal kalacağını ve belli bir dönemde sönümleneceğini düşünmüştük. Halbuki Bakanlığımızın 10 Mart’ta yaptığı Türkiye’deki vakanın açıklamasından sonra işler de bıçak gibi kesildi. Bu süreçte sektörün birçok oyuncusu farklı desteklerden faydalandı ve faydalanmaya da devam ediyor. Özellikle Kısa Çalışma Ödeneği ve Kredi Öteleme belli başlı kullanılan araçlar oldu. Ancak özellikle turizm taşımacı, şehirlerarası ulaşımın zayıf olması ve yurtdışı uçuşlarının daha etkin başlayamamasından dolayı hala beklemeye devam etmektedir. İnsanlar da ister istemez pandemi süresince belli süre evde kaldıklarından ve sokağa çıkma yasaklarının psikolojik baskısından dolayı; ulaşımlarında toplu taşımadan uzak durmaya mümkün olduğu kadar çaba sarfetmektedir. Bu dönemde tatillerde ise farklı anlayışlar ön plana çıkmakta; bungalov, karavan ve çadır gibi daha önce çok da tercih edilmeyen konaklama yöntemleri tercih edilmektedir. Yine aynı şekilde insanlar da bu ulaşımlarını kendi özel araçları ile gerçekleştirmeye çalışmaktadır. Bunun sektöre en önemli yansıması bu dönemde 2. El hususi araçların fiyatlarındaki artıştır. Hatta rent a car firmaları da turizm taşımacıların aksine bu dönemden avantajlı çıkmaktadır. Elbette bu dönem bir gün düzelecektir. Ancak önemli olan bu sürecin en kısa sürede noktalanması ise temennimizdir. Bu yıl büyük ihtimalle turizm için kayıp bir yıl olacak gibi görünmektedir. Ancak bizim için en basit gösterge her akşam 19:30-20:00 gibi günlük yayınlanan vaka sayısı tablosudur. Bu tabloda vaka sayılarının çift haneli rakamlara düşmesi, hatta ölümlerinin de 1-2 gibi sayılara azalması işimizin artmasında önemli rol oynayabilir. Ancak bunun gerçekleşmesi için daha makul bir süreye ihtiyaç vardır. Ayrıca aşı ya da ilaç ise yine turizmdeki iyileşmeyi hızlandıracak olumlu bir adım olabilir. Elbette asıl korkumuz ise söylenen  2. Dalganın gerçekleşme ihtimalidir. Özellikle okulların sorunsuz açılması taşımacı dünyası açısından önemli bir adım olacaktır. Bu şekilde sektörde bulunan araç arzında en azından bir azalma olur. Belki zamanla okul gezilerinin istenecek olması; otobüslerin bu yönde çalışma ihtimalini söz konusu hale getirebilir. Turizm taşımacısının bu dönemde araçları parklarda yattığından ve en basitinden kazancı olmadığından dolayı birçok sorunla karşı karşıya kalmaktadır. Özellikle istihdam, finansman ve araç parkurunun yatmasına rağmen karşılaştığı MTV, sigorta gibi maliyetler en başlı problemlerdir. Bu elbette çeşitlendirilebilir. Açıkçası bizim durumumuz tabiri caizse “Ağlama Duvarı” gibi dersek yalan olmaz .  Ancak özellikle bayram öncesi sizlerin moralini daha fazla bozmak arzusunda değilim ; bir sonraki sayılarda ise yazacağım makalelerde daha detaylı bilgileri sizlerle paylaşmak isterim Ayrıca Sektöre yeni bir soluk olan Haber Ulaşım Gazetesine çıktığı bu yolda başarılar dilerim. Kendileri sağolsun bana da bu köşede yazı yazmama ve fikirlerimi paylaşmama olanak verdiler. Umarım bundan sonraki yazılarda turizm taşımacılıkla ilgili daha olumlu yazılar yazmaya fırsatım olur. Bu vesile ile sizlerin de Kurban bayramınızı  kutlarım.  Umarım dünyaca daha sağlıklı ve turizm dolu bayramlara hep birlikte ulaşabiliriz.
Yorum Ekle
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Yorumlar (0)
Yükleniyor..
logo
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.